Samen
          
          Als school willen we 
groeien als gemeenschap en organisatie. We vertrouwen in de kracht van 
een team om tot die groei te komen. Samen het leerplanconcept vorm geven
 in de klas in co – teaching, samen reflecteren over onze ZILL aanpak in
 team – teaching zijn de concrete vertalingen van dit geloof in groei.  
 Elke personeelslid op Sint – Joris Nieuwland treedt op als verbindende 
figuur tussen de leerlingen, de school en de thuiscontext. Het 
ongedwongen en spontaan zijn binnen ontmoeten als ervaringskans is voor 
onze school van groot belang. Daarbij dagen we de leerlingen uit om via 
het ‘IK’ naar ‘JIJ’ tot het sociale ‘WIJ’ te komen, waarbij het WIJ 
staat voor onze school als gemeenschap, als familie waarin iedereen 
welkom is.
            Creatief 
            
Onze leerlingen worden
 gekenmerkt door een kleurrijk palet aan interesses, voorkeuren en 
talenten. Door ze via ZILL onder te dompelen in betekenisvolle contexten
 verruimen we hun blik op de wereld en begeleiden we ze op hun tocht 
naar nieuwe ontdekkingen. De brede vorming die we kinderen daarbij 
aanbieden krijgt een verlengstuk in onze Brede School, door activiteiten
 rond cultuur, welzijn en sport.  
 Daarnaast willen we als school creatief met het leerplanconcept 
omspringen. Onze context en onze leerlingen dwingen ons om inhoudelijke 
focussen te leggen die voor onze school van belang zijn. Door op 
systematische basis kritisch te kijken naar onze onderwijskwaliteit, 
willen we komen tot een duurzame onderwijsverbetering. 
            Positief
            
We geloven oprecht in 
de leer – kracht van elke leerling op Nieuwland. Dit uit 
zich in de ontmoeting met inspirerende persoonlijkheden die voor elke 
betrokkene een voorbeeld kunnen zijn. Nadrukkelijk inzetten op 
veerkracht is voor ons een voorwaarde om de leer – kracht te stimuleren.
 Als school zijn wij ervan doordrongen dat we een cruciale bijdrage 
kunnen leveren in de ontwikkeling van onze leerlingen door via 
veerkracht naar leer – kracht te streven. 
            De lat van elk kind hoog 
            
Om het geloof in de 
leer – kracht van onze leerlingen vorm te geven, stellen we realistische
 én ambitieuze verwachtingen ten opzichte van de ontwikkeling van onze 
leerlingen. Door
 niet enkel te focussen op school – en klasniveau, maar ook op 
leerlingniveau, willen we gelijke onderwijskansen creëren voor elke 
leerling. Het unieke profiel van elke leerling vormt het uitgangspunt 
voor onze aanpak binnen ZILL, waarbij het verschillend 
ontwikkelingstempo van elke leerling gerespecteerd wordt. 
Ontwikkelingstrajecten op maat worden gecommuniceerd naar alle 
betrokkenen, zodat de verticale en horizontale samenhang bewaakt wordt. 
            Open 
            
Vanuit onze 
christelijke inspiratie willen we samen werken aan een stimulerend en 
open opvoedingsklimaat, door iedereen uit te nodigen om aan ons 
onderwijsproject mee te werken. Andere levensbeschouwingen of religies 
verwelkomen we in dialoog met elkaar. Binnen ZILL willen we hier niet 
enkel aan werken binnen het ontwikkelveld Rooms – Katholieke Godsdienst,
 maar streven we naar een geïntegreerd onderwijsinhoudelijk aanbod 
waarbij leren leren, leren werken en leren leven hand in hand gaan. 
            Veilig
            
De leerkracht is de 
veilige baken binnen het leerplanconcept ZILL. Hij staat aan het roer en
 bepaalt de koers, maar verleent ook mede eigenaarschap aan de 
leerlingen door samen arrangementen uit te werken. Op die manier wisselt
 elke leraar doorheen de arrangementen van rol: van kapitein naar mede –
 onderzoeker, van faciliteren tot meespelen. 
Daarbij zorgt de leerkracht voor een veilig leef – en leerklimaat, 
waarbinnen fouten maken toegestaan is en noodzakelijk is om tot leren te
 komen. We investeren in een gedifferentieerd zelfbeeld (IK), relaties 
tussen alle betrokkenen die gebaseerd zijn op vertrouwen, respect en 
zorg (JIJ) en het samenhorigheidsgevoel binnen Nieuwland als 
gemeenschap, waarin onze diversiteit als rijkdom wordt aanzien.